Methode

De meeste opdrachten in het boek zijn creatieve variaties
op oefeningen vanuit de positieve psychologie en mindfulness. 

Mindfulness

Mindfulness is momenteel erg populair, je hebt er vast wel eens over gehoord.

In plaats van te multitasken en alles zo efficiënt mogelijk te doen, leert mindfulness je te vertragen en stil te staan bij het moment, wat je doet en voelt zonder hierover te oordelen of direct naar te handelen. Het lijkt soms wel alsof we dat een beetje verleerd zijn.

Hoe vaak reageer je niet meteen vanuit wat je denkt en voelt? Hoe vaak app, bel of internet je wel niet terwijl je iets anders aan het doen bent?  Mindfulness- oefeningen trainen je om je jezelf volledig bewust te blijven van het moment, wat je voelt en denkt, zonder er direct naar te handelen.  Je stelt je zintuigen open en word je weer bewust van wat je eet en drinkt, van wat dit met je doet en hoe je lichaam hierop reageert. Mindfulness kan daarmee helpen om meer controle over je keuzes en (eet)gedrag te gaan ervaren. Daarnaast kan mindfulness je o.a. leren om je ademhaling te gebruiken als een soort anker of rustpunt.

Heel handig, want je ademhaling heb je altijd bij je en kan je daarmee helpen in iedere situatie!

Meer over mindfulness

http://www.mindful.org/

Positieve Psychologie

Positieve Psychologie is een stroming binnen de psychologie die zich onder andere richt op wat mensen gelukkig maakt. Misschien ben je geneigd om te piekeren over wat er niet goed gaat of blijf je hangen in negatieve gedachten over jezelf. Of misschien ben je ontevreden over je huidige werk of uiterlijk en denk je vooral na over wat er anders zou moeten zijn.

De oefeningen vanuit de positieve psychologie leren je het tegenovergestelde. Iedere dag heeft wel iets positiefs of moois in zich, iets waar jij je blij door voelt. Of iets waardoor je even de tijd en je zorgen kan vergeten. En zo heeft ieder mens ook zijn mooie en sterke kanten. Niemand is perfect.

Wanneer je jezelf vooral focust op je fouten, de dingen waar je ontevreden over bent of waar je geen invloed op hebt, ga je je waarschijnlijk niet beter voelen.

Maar wanneer je jezelf goed kent en je sterke kanten weet te benutten en durft te laten zien en toont waar je trots op bent en doet wat je wel kan en wilt doen, dan ga je stralen als mens. En dat heeft weer een positief effect op je energie, gezondheid, gewicht, relaties etc.

Meer over positieve psychologie

http://positivepsychology.org.uk/home.html
www.pursuit-of-happiness.org
https://youtu.be/1qJvS8v0TTI

Verborgen boodschap

Kernwaardes voor een fijne leefstijl

Dit is waar het logo voor staat. Als je deze drie kernwaardes langzaam in je leefstijl leert op te nemen, zit je lekkerder in je vel en dát is het doel van dit boek.

Door het uitvoeren van de opdrachten kom je stap voor stap in aanraking met iedere kernwaarde. Iedere opdracht draagt bij aan een gebalanceerd leven.

Kern

Leven vanuit je kern, vanuit jouw kwaliteiten, passie, plezier en creativiteit, zorgt voor een positieve energie en balans in je leven. Ontdekken en stilstaan bij wat je echt wilt, wat jou energie geeft en waar jij je op verheugt. De opdrachten in het boek stimuleren je om dicht bij jezelf te blijven en het beste uit jezelf te halen en dit tot uiting te laten komen in je dagelijks leven.

Zelfcompassie

Het waarderen van jezelf en je leven, in plaats van je te focussen op je tekortkomingen. Erkennen dat je als mens kwetsbaar bent en niet perfect hoeft te zijn. De opdrachten in het boek dragen eraan bij dat je zonder oordeel naar je gevoelens en gedachten gaat kijken, in plaats van dat je je hierdoor laat opslokken. Je ontwikkelt meer zelfcompassie en gaat beter voor jezelf zorgen.

Kiezen

Iedere dag moet je bepaalde keuzes maken. Wanneer je jezelf onzeker voelt, niet weet wat je wilt of wanneer er heel veel mogelijkheden zijn, kan het moeilijk zijn om te kiezen. Wat ligt er ten grondslag aan de keuzes die jij maakt? De opdrachten in het boek helpen je om je hiervan bewust te worden en stimuleren jou om keuzes te maken en positief te denken.